Rušná vyhlídka tradiční cache – GC3043M

CS: Malá vyhlídka ze severního svahu Koukolovy hory.
EN: A view point on a north hillside of the Koukol's mountain.

Celý text je k dispozici včetně diakritiky.

Domek u říčky

Koukolova hora je výraznou kulisou údolí Litavky mezi ZdicemiKrálovým Dvorem, obrem stínícím soustavu Popovických rybníků. Těleso hory se táhne v délce 2,5 km přibližně od západu na východ, přičemž opačně orientované svahy hřebenu vytváří zcela odlišné biotopy – prosluněné, teplé louky nad vsí Slavíky a naopak temné lesy se svahovými porosty buku střídané suťovými lesy.

Právě v nich, na jednom z nejprudších svahů, kdosi vytvořil malou mýtinu. Není tak malá, aby na ni nesvítilo sluníčko, ani tak velká, aby člověku připomínala chybějící stromy, prostě tak akorát, aby z ní bylo vidět pěkně do kraje. Ale také je nad dálnicí se svištícími auty, které vyhlídce vytvářejí stále hučící zvukovou kulisu.

Pohlédni do kraje...

Kdesi pod vámi se do úpatí zařezává železniční trať, aby se vešla do údolí spolu s brdským veletokem Litavkou, Popovickými rybníky a dálnicí D5. Vlevo v popředí vystupuje nejvýraznější kopec výhledu – Knihov. Vpravo od něj jsou do mírných vlnek české krajiny vpraveny obří krabice skladů a panely solární elektrárny, za kterými se před kopci rozkládá starobylá vesnice Černín. Pokračujete-li dále vpravo, narazíte v popředí na ves Levín a na vedlejší kopec, bezejmennou kótu 326, svého času omývanou vodami Litavky.

Výhled na sever

Na horizontu, mírně vpravo od Levína, vašim očím neutečou příkré a skalnaté srázy Trubínského vrchu. Ten již patří do chráněné krajinné oblasti Křivoklátsko stejně jako většina kopců na obzoru. Po zalesněných svazích hřebeny hory Dubová pokračujte vlevo. Jakmile začnou její západní svahy klesat do údolí, vynoří se na horizontu další zalesněná hradba hřebene přes 600 metrů vysoké Krušné hory. Před ní v popředí, přibližně za solární elektrárnou, vystupuje malý hřbet Hřibce. Za Hřibci se zvedá Pravá hora, aby přešla v dlouhé pásmo vrcholu Tkalce, který navazuje na pásmo Hřebeny. Na samém levém okraji výhledu je Plešivec nad Knížkovicemi.

Kudy ke krabičce

Otakárek fenyklový na vyhlídce

Nejlepším výchozím bodem jsou Slavíky, kde je možné zaparkovat (waypoint PA) u začátku místní naučné stezky Koukolova hora – Kotýz. Chcete-li nejdříve prudce stoupat do kopce a následně pokračovat po rovince okolo Klidné vyhlídky, vydejte se po zelené turistické značce vzhůru na Koukolovu horu a u její druhé zastávky (waypoint T1) odbočte vlevo a zamiřte po loukách ke vstupu do lesa (waypoint T4).

Upřednostňujete-li pozvolné stoupání, přejděte po silnici za vesnici (waypoint T2), odkud se vydáte po vyježděné cestě k průlezu mezí (waypoint T3) a dále ke vstupu do lesa (waypoint T4). Jen pár metrů od něj, po pravé straně, je mezník (waypoint T5), od kterého vede malá cestička až k vyhlídce.